GEOBLOG DEL CATALÀ CENTRAL

dissabte, 13 d’agost de 2011

El paneró d'Amer









Per bé que no té entrada pròpia al diccionari normatiu, el substantiu paneró  'recipient per servir el pa'  em fou indicat pel senyor Josep Puigdemont, principal informador de la vila d'Amer, en el moment precís en què, havent-nos instal·lat ja a la taula amerenca per fer-hi un bon xeflis, la seva memòria oportunament féu rebrollar aquest mot d'agradable nissaga local.  

El mot sorgí, en efecte, a les envistes del primer plat d'un àpat ben joliu, us ho asseguro; i això fou, és clar, en l'avinentesa d'haver-me convidat el meu informador a un restaurador dinar en un establiment molt ben regentat d'aquesta vila de la perifèria selvatana i quasi garrotxina per proximitat. 

Hi celebràrem, llavors, l'acabament de les profitoses sessions de conversa (amb enquestes incloses) que hi vam dur a terme durant l'estiu de l'any 2008. 

És per això, doncs, que dedico aquest apunt a l'excel·lent generositat del meu amic amerenc i, així mateix, a la gran acollida que vaig tenir entre les persones que m'ajudaren a la col·lecta de dades en aquest punt d'enquesta de l'àrea de la diòcesi de Girona. 

També l'he escrit, companys, per regraciar l'amic Jaume Escanelles, col·lega blogaire, dels que s'interessen per les ciències del llenguatge i per tot allò que regalima art i variada cultura.

Car són sempre companys (ja ho deien en el llatí vulgar dels segles més propers) aquells qui efectivament comparteixen el pa. I la cultura.  



Agraïments: a Josep Puigdemont, d'Amer, i a Salvador Dalí, de l'Empordà.


21 comentaris:

Jordi Dorca ha dit...

Me'n vaig uns quants dies de vacances. Que tingueu un bon estiu.

LA MAR ha dit...

Gràcies per la dedicatòria Jordi. Tingues tu també un bon i relaxant estiu.

Núria Pujolàs i Puigdomènech ha dit...

Bon estiu buit de sots i ple de mots!

Marga Bonvehí ha dit...

Bones vacances!!! A veure si tens sort i pesques algun mot mig oblidat.

Barcelona m'enamora ha dit...

Amer és preciós!!! Que per cert ahir va començar la Festa Major! Espero que quan hi anessis t'agradés la plaça porxada, provessis els capricis o qualsevol altra delícia de can Puigdemont i tastessis el pa de la fleca que hi ha just al seu davant.

Ara bé si vas tenir com a acompanyant en Josep Puigdemont, segur que no et vas perdre cap detall, perquè és ben bé un pou de saviesa.

Que tinguis bones vacances i m'ha agradat molt aquesta entrada! És que sóc mig amerenca!

Lluís ha dit...

En la cançò popular 'El noi de la mare', es fa servir la paraula "paneró" per dar-li les figues.
Com sempre, el diccionari normatiu patina. Salut !

Helena Bonals ha dit...

A mi el que m'agrada és la paraula "joliu" que utilitzes, me la va citar una persona com la més poètica que coneixia, a través de Carner.

Espero que tinguis un estiu ben joliu.

El porquet ha dit...

Bones vacances i bon estiu! A gaudir d'àpats com el que detalles en aquesta entrada, que siguin tan profitosos gastronòmicament com lingüística!

onatge ha dit...

Hola Jordi, tot i qeu coneixo Amer, no coneixia el Paneró. De fet hi ha paraules que les va inventar un masclista de l'època...

Des del far amb bona brisa.
onatge

Joan ha dit...

Doncs bones vacances. El pa encara estarà calent quan tornis. Esperarem la nova fornada de les teves set deus de paraules.

Joana ha dit...

Bones vacances, t'esperarem tot desitjant nous apunts sempre tan interessants

Jordi Dorca ha dit...

Jaume,
Ja a ser per aquí. Hem desat la barca ben desada. Per tornar-la a fer servir ben aviat.

Jordi Dorca ha dit...

Núria,
Ens has portat sort. Pocs sots hi hem trobat. I força moments de relax. Gràcies!

Jordi Dorca ha dit...

Marga,
Sí: he aprofitat per fer alguna fotografia per al blog. De la zona de Llançà i el Cap de Creus. Però també he pescat alguna picada de mosquit. Els aiguamolls..., ja se sap.

Jordi Dorca ha dit...

Barcelona,
Celebro la coincidència. En Josep Puigdemont em va fer de "cicerone" i em va ensenyar moltíssimes coses de la vila d'Amer que jo ignorava completament. Continuaré posant entrades sobre Amer.

Jordi Dorca ha dit...

Lluís,
Hem estat al mas la Pallera. I em penso que el posaré aquí.
Salut i llengua estàndard!

Jordi Dorca ha dit...

Helena,
JOLIU és un mot molt hel·lènic.

Jordi Dorca ha dit...

Porquet,
Deixant de banda els àpats de què han gaudit els mosquits, els nostres àpats han estat profitosos, i els mots se m'han posat prou bé. Crec.

Jordi Dorca ha dit...

Onatge,
He vist molts fars aquesta setmana. Però cap de tan xiroi que el teu.
PS: ja sé a qui et refereixes; tot i que jo, ignorant de mi, no en sabia la relació.

Jordi Dorca ha dit...

Joan,
Espero que la veu de les paraules no s'hagi estroncat encara. Car torno amb moltes ganes de treballar.

Jordi Dorca ha dit...

Joana,
Me'n vaig cap al teler. A refrescar-me una estoneta. Amb bany de cultura.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...