GEOBLOG DEL CATALÀ CENTRAL

divendres, 21 de juny de 2013

Parrús!








Com ja hem dit en altres ocasions, la invocació a Jesús és, entre nosaltres, una de les fórmules més usades per saludar la irrupció d'un esternut. I, de fet, no és pas l'única manera de contrarestar l'efecte negatiu, de mal auguri, que en moltes cultures hom atribueix a l'esternut. 

Ara, tanmateix, solament voldríem assenyalar que la persona responsable de l'explosió, havent-se alliberat de la congestió i havent comprès els bons desitjos del seu interlocutor, sol correspondre-hi amb una frase d'agraïment perfectament previsible : Gràcies!

Al terme de Guadassuar, a la Ribera Alta, i dins l'ambient més castís, m'indiquen que el debat verbal pot tenir una continuació prou enèrgica, i no sé si lògica, que tanca el cercle talment una rima: Parrús!   








Aquesta informació la devem a l'amic Estanislau Asensi, home de parla genuïna i de grans coneixements i conviccions, amb qui tinguérem el goig d'enraonar en una trobada que va tenir lloc a Barcelona el proppassat dissabte amb motiu d'un acte cultural, de naturalesa solidària, en què fou guardonada la poetessa Neus Sangüesa Asensi.   

L'apunt d'avui no fa, evidentment, referència al català central, però el reproduïm ací per l'interès que té, sens dubte, per al gènere d'expressions relacionades amb aquest àmbit temàtic.






17 comentaris:

Helena Bonals ha dit...

Aquestes incursions en català no central donen molt de si!

XeXu ha dit...

Caram, jo que venia content perquè avui coneixia la paraula, i resulta que li donen un ús ben curiós. Pensa que jo com a resposta a un esternut sempre dic salut, i no Jesús, i així la rima no em valdria.

Em sentia content de conèixer la paraula d'avui perquè un dia se'm va acudir fer-la servir a la feina i pel que vaig veure no era d'ampli coneixement. Pocs van saber dir què era el parrús, i em va sorprendre, jo creia que sí que era coneguda.

Galionar ha dit...

Ostres, tot sembla indicar que l'estiu comença amb temperaturas força elevades en alguns indrets:)
Una abraçada!

Dafne ha dit...

Bé, pel que sembla anem descobrint moltes accepcions, tot i que aquí ens quedem amb el "Jesús o salut"!!! I un company meu sempre diu "agafa´l"!!!
Salut, Jordi!!!

Mariola Nos ha dit...

A mi em passa com a Xexu ... tot i així, quan en tingui ocasió faré la rima pertinent. Si algú no entén donaré l'enllaç ... que vegin que és informació contrastada!
Gràcies!

M. Roser ha dit...

Ostres, jo també sabia la parauleta de marres avui, però mai ho he sentit a dir això, suposo que deu ser una expressió molt local i l'única cosa que em sembla lògica, és perquè rima...
Bon capvespre Jordi.

Consol A. Rusiñol ha dit...

Sembla mentida que dues imatges tan contrastades estiguin lligades per un mot.

Glo.Bos.blog ha dit...

No ho trobo gaire lògic, però s'ha de reconèixer que rimar, rima.

Loreto Giralt Turón ha dit...

Tan celestial com és "Jesús" i tan terrenal que és "parrús". L'important és que rimin.

Guspira ha dit...

Un ús ben divertit de la paraula! Ara cada cop que estornudaré hi pensaré!

AlfredRussel ha dit...

M'ha vingut al cap un poema popular que vaig sentir fa molt de temps a la Vall d'Albaida, on la paraula en qüestió té un paper fonamental, i que fa referència a un denominat "Miracle de Bellús", amb monja i tot. I quasi que ho deixe ací, no siga cas ;)

Elfreelang ha dit...

quines coses té la llengua......coneixia el mot és calr però no aquest ús!

Helena Bonals ha dit...

He estat pensant, Jordi. Quan arribes a l'orgasme, és com si esternudessis, d'aquí l'associació d'idees amb el parrús.

sa lluna ha dit...

Quines coses penses Helena, m'has tret un somriure!!
No coneixia la paraula, ara no se m'oblida.:)

Per aquí diem salut o Jesús i la resposta és gràcies o en vida teva.

Salut i bon dia!!

maijo ha dit...

Veint la primera imatge del post, crec que això que expliques es va posar de moda un estiu, en una platja nudista. I és que un esternut fa que es remogui tot...

Jpmerch ha dit...

Demane perdó, previament, pel comentari.

Pel que diu l'Helena m'imagine l'escena:

La dona arriba a l'orgasme i l'home li diu: Jesús! i ella li contesta: Parrrrrrúuuuuus!

Jordi Dorca ha dit...

Moltes gràcies a tots vosaltres pels comentaris i per les interpretacions, de molt interès. M'han fet rumiar força.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...