GEOBLOG DEL CATALÀ CENTRAL

dilluns, 25 de juny del 2012

Perdre els trucs







Perdre els trucs  'perdre la paciència' 


Parèmia enregistrada en el punt de recerca d'Osor, l'any 2008. L'expressió fou confirmada, després, pels informadors de la vila d'Anglès


Juntament amb altres parèmies, el Diccionari pràctic i complementari de la llengua catalana recull acabar els trucs i les bitlles, amb el mateix sentit.  






La imatge que encapçala aquest apunt és treta de la pàgina Fent memòria, gestionada pel Grup de Recerca Local de Taradell.  





37 comentaris:

Helena Bonals ha dit...

Jo no perdo la paciència d'esperar que pengis entrades com aquesta!

Si deixes de jugar ho perds tot.

Jordi Dorca ha dit...

Helena,
Continuarem jugant. És un bon consell. Ben original.

Sílvia ha dit...

Doncs, a jugar sense perdre els trucs!

Sergi ha dit...

Això de perdre els trucs em pensava que eren trucades telefòniques sense contestar!

sa lluna ha dit...

Una nova per aprendre, encara que sembla que aviat tots perdrem el truc!!

Molt bona tarda!

Galionar ha dit...

Els trucs no els perdo mai, amb els teus posts, però la memòria sí; quantes paraules interessantíssimes apreses aquí m'agradaria utilitzar i a l'hora de la veritat no me'n recordo!
Abraçades!

Quadern de mots ha dit...

Sóc selectiva alhora de perdre la paciència, hi ha cops que en puc arribar a tenir molta i en altres sóc força impacient. Perdre el truc em recorda més a perdre l’enginy per fer una cosa concreta.

Esplèndida foto!

omar enletrasarte ha dit...

Salut amic,
qué buena foto acompaña la nota, el juego de las bolitas (canicas)

Anna ha dit...

Hola Jordi, m'agrada molt aquesta expressió, perdre els trucs, a mi hem passa moltes vegades...hahaha.
La fotografia és genial.
Salut i mots desde Torelló.

Elfreelang ha dit...

Sovint els trucs se'm queden curts i els perdo ....

Verba volant, scripta manent ha dit...

Mai no deixem d'aprendre noves paraules al teu blog!

Dora ha dit...

Perdre les trucs! M'ha agradat. A veure si la utilitze alguna vegada (l'expressió).

Lluís ha dit...

Jo he recollit el femeni de trucs, "truques", en "fer bones truques" en el sentit d'avenir-se, de estar sempre d'acord, tenir una bona amistat. En el sentir de que qualsevol un cop la pot encertar diem "Boixos fan bitlles".
Salut !

Joan ha dit...

Els trucs no els perdem pas, ni les ganes de gresca. Sempre amatents.

Carme Rosanas ha dit...

No acostuma a perdre els trucs gaire sovint. Algun cop sí que els perdo i aleshores els torno a buscar!

Papallona blava. ha dit...

Hem de procurar de no perdre mai els trucs, doncs la paciència és una qualitat molt important per aconseguir arribar on ens proposem. És una frase molt comú que l’he sentit anomenar en moltes ocasions.
Molt bona fotografia, Jordi.
Abraçades.

Drapaire de mots ha dit...

Perdre els trucs! molt bona aquesta. A mi hi ha gent que me'ls fa perdre molt sovint....
A casa deien que a l'esquena sempre s'ha de portar un sac de paciència i quan s'ha acabat tornar-lo a omplir!

Però tu no pateixis. No perdré mai els trucs esperant les teves entrades Jordi. Jo també vull continuar jugant :) Em deixes? (una foto preciosa)

M. Roser ha dit...

Jo, de tant en tant, també perdo els trucs, però després tinc la feina de buscar-los...
No havia sentit mai aquesta expressió
i tampoc sabia que un truc era la bola de jugar a bitlles...M'apunto a jugar-hi!
Bona nit.

Glo.Bos.blog ha dit...

Mai ho havia sentit a dir! Estic assabentant-me d'un munt de coses blogejant...
I en el teu bloc encara n'aprenc més!

Jordi Dorca ha dit...

Sílvia,
Trucs i truques ballant sota la pluja juliolenca. Gràcies per afegir-t'hi.

Jordi Dorca ha dit...

Xexu,
Doncs jo en perdo moltes, de trucades telefòniques. I algunes les perdo ben expressament.

Jordi Dorca ha dit...

Lluna,
La lluna no perdrà mai els trucs. N'estic convençut.

Jordi Dorca ha dit...

Montserrat,
T'enviem, des de Torelló, molts ramets de paraules. La poesia la poses tu.

Jordi Dorca ha dit...

Carme,
Estan molt bé les dues reflexions que fas.
La primera em fa rumiar personalment: per adonar-me que a mi potser també em passa, això; suposo que és allò que diuen: hi ha un dipòsit de paciència que cal anar omplint "pacientment".
La segona em recordo que els mots no són neutres, i que la seva sonoritat té sempre alguna cosa a dir en el contingut semàntic que generalment se'ls reconeix.

Jordi Dorca ha dit...

Omar,
Sí: en este caso la fotografia supera la ficción. O no!

Jordi Dorca ha dit...

Anna,
Als qui es troben sota el signe d'Àries ja els passa, això. I molt sovint, diuen. Però no és l'únic signe afectat per aquesta incidència...

Jordi Dorca ha dit...

Elfree,
És veritat. Cal tornar a arrodonir-los, car són molt valuosos.

Jordi Dorca ha dit...

Endavant, JJ. Però és millor guanyar-los, potser. El joc de bales ja les té, aquestes emocions. Guanyar una bala grossa és un gran què.

Jordi Dorca ha dit...

Lluís,
M'apunto la teva expressió, nova per a mi. No sé, però, si té relació amb el joc de bales.

Jordi Dorca ha dit...

Joan,
És la vida. Cal sempre parar esment en la reserva. Per si de cas.

Jordi Dorca ha dit...

Carme,
En tinc cap dubte. Se't veu ujna persona molt constant i de gran determinació, i pacient. Els teus blogs ho certifiquen.

Jordi Dorca ha dit...

Ales,
Jo els perdo. No molt sovint. Però sí: alguna vegada sí. I llavors s'encén un llumet vermell que ens crida a la reflexió.

Jordi Dorca ha dit...

Drapaire,
És molt escaient el que dius. El sac del senzill drapaire, ple de mots i de paciència. Sempre a punt per a totes les ocasions.

Jordi Dorca ha dit...

Roser,
La paciència és una virtut dels ferms d'esperit, diuen. Però també ho és dels qui saben plantar cara al futur quan aquest no ens ensenya la millor cara.
Sempre agraït per la teva presència, com un sedant de la xarxa blogaire.

Jordi Dorca ha dit...

Glòria,
Ho aprenc anant pel món. Del que m'ensenyen en les entrevistes. És per compartir-ho. Com la poesia.

Carme Girona ha dit...

Encara que el post és del juliol. M'ha agradat tant aquesta expressió que he volgut dir la meva. La paciència deu ser la mare de la ciència. Però com la ciència està en constant revisió; la seva mare, m'imagino que no deu tenir temps de res més. Per això perd els trucs, alguna que altra vegada i de rebot els perdem tots!. Una abraçada tardorenca.

Jordi Dorca ha dit...

Igualment, Carme. Una abraçada tardorenca. I celebro que t'hagi agradat l'expressió. Procuraré no perdre mai els trucs.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...