GEOBLOG DEL CATALÀ CENTRAL

dijous, 20 de gener del 2011

Els papus de les Guilleries







Us ofereixo a continuació els resultats que vaig obtenir entre el 2006 i el 2009 a la comarca natural de les Guilleries (i en alguns termes adjacents del Montseny i la Selva) en formular la pregunta relativa al concepte 'el papu'. Ho faig, com sempre, esmentant-los municipi a municipi, segons l'ordre cronològic en què vaig fer la recollida de dades.    


  • St. Hilari Sacalm: l'Home del Sac
  • Tavèrnoles: el Papu
  • St. Sadurní d'Osormort: l'Home del Sac, la guilla
  • Espinelves: l'Home del Sac, la guàrdia civil, la guilla, en Rosegacebes
  • Viladrau: en Manolo del Sac, la guilla, en Rosegacebes
  • St. Julià de Vilatorta: un gitano
  • Folgueroles: l'Home del Sac
  • Vilanova de Sau: la guilla, el llop, en Zidro, el dimoni
  • Osor: l'Home del Sac, el llop
  • Susqueda: la guilla, en Rosegacebes (que baixarà de la xemeneia)
  • Amer: en Xondo (amb o tancada)
  • la Cellera de Terels gitanos, un gueto
  • Anglès: l'Home del Sac, una por, el cotxe vermei, un gitano    
  • Sta. Coloma de Farners: l'Home del Sac  
  • Arbúcies: l'Home del Sac 






Deixeu-m'hi afegir, encara, alguns dels resultats cartografiats a l'ALDC (volum tercer, mapa 581) a propòsit de la mateixa qüestió en diferents punts d'enquesta del dialecte central:   

  • Oix: por, una guisarapa
  • Cruïlles: parracaire, l'Home del Sac
  • Avià: una papa
  • Llagostera: papau, les enfantasmes
  • Sentmenat: el papu, la Mare Guilleuma, l'Home del Sac
  • St. Andreu de Llavaneres: l'Home de la Barba, el bou
  • Cànoves: papu
  • Cambrils: papu, sereno



7 comentaris:

Helena Bonals ha dit...

Jo, tant per Sant Hilari Sacalm on vaig viure un o dos anys en néixer, com per Manresa, només he sentit "L'home del sac", i no coneixia la paraula "papu", ni les altres expressions. Sí que coneixia el conte "que ve el llop".

Anònim ha dit...

Més Papus! Jordi, reconec que m'encanta...

Joana ha dit...

Pel que veig l'home del sac és més universal del que em semblava.
Jo de menudeta li tenia molta por!!!

Anònim ha dit...

Jo també, el que tenia més sentit, és :l' home del sac. Els papus ho relacionaba, només amb les processons de setmana santa, que es feien quant era petita.

Núria Pujolàs ha dit...

El Papus també era una revista humorística i satírica que es va editar a Barcelona durant els anys 1973 i 1986 i que va rebre un atemptat on morí el conserge de l'edifici i setze persones més.

http://blogs.sapiens.cat/historiadorvital/2010/12/04/latemptat-contra-el-papus/

lluis ha dit...

A LLançà, durant molts anys, es va fer por a la mainada amb l'amenaça d'avisar al Senyor Margarits. El Senyor Margarits, ara de quasi 90 any d'edat, una bellíssima persona que sense horaris tenia cura de la salut de tot el poble, va ser durant molts anys el practicant, i tenia la fama de fer molt de mal al posar les 'indiccions'. Salut !

Jordi Dorca ha dit...

Helena,
A casa jo només havia sentit a parlar de l'HOME DEL SAC, i encara no gaire sovint. Els altres, com tu, els après en altres llocs.
En les cases de pagès on fem les entrevistes solen tenir un repertori més extens.

Jordi,
Ara farem una mica de descans. Tocarem altres tecles. Aquests papus ja només fan riure.

Iris,
Records a l'HOME DEL SAC.

Anònim,
Sí, per a mi també. I encara els vaig conèixer de gran, els papus.

Núria,
Sí, ho recordo. Jo era molt jovenet.
No crec que en tingués la culpa el nom, però el cas és que aquesta revista feia por a segons qui. I vist en perspectiva se m'acuden moltes coses que no puc dir.

Lluís,
Molt bona, aquesta. Records al senyor Margarits. Salut i papus! I moltes injeccions!
(PS: ja he rebut la factura, però encara no m'han fet arribar els exemplers del teu llibre; espero que no trigaran gaire).



Doncs això: salut i papus a tothom!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...