GEOBLOG DEL CATALÀ CENTRAL

divendres, 11 de febrer del 2011

Seductora i maniculadora




Seductora i maniculadora! Així mateix m'ho fan dir.


I així mateix ho hem sentit nosaltres en el llenguatge més espontani d'una coneguda nostra quan abordava el tema de la consideració moral d'una persona del seu àmbit de coneixences.


Essent així, no hi pot haver cap dubte que el segon adjectiu d'aquest sintagma aporta, dins d'aquest singular conjunt, una nota ben negativa a la qualificació global de la persona imputada. I acrescuda, em sembla a mi, per l'intercanvi de sons esdevingut per causa d'equivalència acústica. Entre [p] i [k] en aquesta ocasió.


Si us ve de gust, podeu comparar aquest cas amb altres mostres d'aquest mateix fenomen esmentades en apunts anteriors: garrufets, disputeca.







11 comentaris:

Joana ha dit...

Molt interessant el canvi!!! La intensitat de menyspreu que adquireix l'adjectiu es veu molt reforfaçada amb aquesta equivalència acústica

LA MAR ha dit...

maniculació = acte de tocar el cul a algú amb la ma ?

Nits ha dit...

jeje, m'ha agradat la definició de LA MAR de manicular.
Seria com la disputeca= barellar-se pel menjar disputa per la teca, ehem, ehem era un acudit molt dolent Ouuups!

Salutacions!!!!!

Anònim ha dit...

Molt bona aquesta,je je je, a qui ho podríem aplicar...

Francesc Puigcarbó ha dit...

estic amb la Mar, pero amb la feta la manicura.

M. Roser ha dit...

Oi que em permets Jordi?
Jo faria una diferència entre les paraules dialectals pròpies d'un indret i que cal conservar, i les que es diuen de forma incorrecta( amb tots els meus respectes). Et puc posar alguns exemples d'aquest últim cas i això es diu en general:
Podriem dir seductora ,maniculadora i "sofisficada" (la noia), poblema, jo vic a...
No sé què en penses tu.
Una abraçada,
M. Roser

Lluís ha dit...

Per aquí un sóc jo n'hi ha una dedicada a les dones més 'demolidora', que diu : 'Totes les virtuts té la senyora, lladre, puta i borratxona.'. Des de la meua ignorància i respectant la lliure iniciativa de cada un, estic d'acord amb la M.Roser Algué, potser caldria un apartat per aquestes paraules. Salut !

Helena Bonals ha dit...

Posats a dir les coses malament:

- Què vols, carn o peix?
- M'és inverosímil.

Hi ha qui ho diu, per fer-se passar per culte...

Anònim ha dit...

El cartell de Gilda i la Vedette Atomique, impagables per il·lustrar el teu comentari...

M. Roser ha dit...

Apa LLuís, ara m'has tocat la moral...en buscaré un pels homes que estigui a "l'altura".
Salut i...amics,
M. Roser

marta ha dit...

Tariro...tariro...
Perdona no m'he pogut estar!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...