GEOBLOG DEL CATALÀ CENTRAL

dijous, 1 de setembre del 2011

El sol-lluït








Sol-lluït  m. 
Besllum. 


Troballa lèxica del terme de Rupit-Pruit, que es produí en les primeres entrevistes que vaig fer en aquest indret de Collsacabra devers l'any 2000.  

La descoberta d'aquest mot substantiu, absent dels nostres diccionaris, va anar acompanyada d'una contalla de regust càtar en què la bondat i puresa del protagonista, un pastor senzill i auster, es confirmava pel fet que, en arribar a la seva pobríssima cabana, aquest humil pastor desava, sense més complicacions, el seu abrigall al sol-lluït de la finestra.


Dedicat a Miquel Banús, servador del mot, i a Joana Navarro, per haver escrit un poemari dedicat al sol-lluït. 




 







16 comentaris:

Joana ha dit...

Quina troballa més autèntica, Jordi. M'agrad molt aquest mot, d'haver.ho sabut abans el poemati s'anomenaria així.

Gràcies per la dedicatòria!!!

Carme Rosanas ha dit...

Que bonic! Són dues paraules precioses: Sol-lluït i Besllum!

Francesc Puigcarbó ha dit...

m'agrada molt sol-lluït, sona molt bonic

Barcelona m'enamora ha dit...

Totes dues paraules són molt maques! Quan et ve un raig de sol és tan agradable....

Jordi, perdona que contesti tard és que he estat uns dies desconectada del blogs. De fotos de síndries no en tinc cap! Però com que sempre vaig amb la càmara ja en faré alguna quan vegi una síndria ben formosa! Suposo que entre demà i demà passat en veurè alguna d'acabada de tallar a la fruiteria.

Helena Bonals ha dit...

Em toca parar al joc del diccionari i faré servir aquesta paraula. Em sembla que és molt més desconeguda que besllum.

El porquet ha dit...

Això sí que és il·luminar la nostra llengua.

Aprenc molt i molt en el teu blog (quan puc hi poso cullerada, però si no, llegeixo, callo i aprenc!)

Jordi Dorca ha dit...

Feia temps que ho teníem a punt.
Doncs això: dedicated to.

Jordi Dorca ha dit...

Joana,
"Besllum" és un títol insuperable. I la portada hi és molt adient. Gràcies.

Jordi Dorca ha dit...

Francesc,
El mot és insòlit i la història que l'acompanya també s'ho val. Gràcies.

Jordi Dorca ha dit...

Barcelona,
No pateixis. No hi ha cap compromís. Si de tant en tant em llegiu, jo ja estic molt content.
Jo també sóc fora molt sovint, i sobretot ara, quan ja he encetat la temporada d'entrevistes pel país. Normalment gravo el dilluns i el divendres. Però no sempre. El ritme del blog l'adapto, doncs, al rimte de les enquestes.

Jordi Dorca ha dit...

Helena,
Aquest mot no figura als diccionaris que jo remeno. I el trobo bonic, sobretot pel fet que la persona que ens el va oferir ho va fer com qui ens ofereix una joia acabada de trobar.

Jordi Dorca ha dit...

Helena,
Ja ens explicaràs com vas, en el joc. Salutacions des de Torelló.

Jordi Dorca ha dit...

Porquet,
Una mica de llum sempre ens va bé. A tots. I sempre la cerquem, i tant que sí.
Estic content que de tant en tant feu una visita a aquest racó. Encara que no hi deixeu cap comentari. Els meus informadors i jo ja us n'estem agraïts. Al capdavall, són ells els qui ens ofereixen aquestes joies del llenguatge.
Gràcies i que tinguis molt bones vacances.

Anna ha dit...

Es una paraula preciosa!!! hauriem de fer-la servir sovint.
Endavant i que la llum et vagi illuminant per aquest mon de paraules....
Bon cap de setmana a tothom!!!

Drapaire de mots ha dit...

Jo també penso emprar-la. Que bonica es!
Que el sol-lluït, no deixi mai d'estar present en el teu bloc.

Jordi Dorca ha dit...

Anna i Montse,
Poètica paraula. Salutacions als de Bellserrat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...