GEOBLOG DEL CATALÀ CENTRAL

diumenge, 30 de gener del 2011

Sóc un parrabolla



Nucli antic d'Alpens



Parrabollada i parrabolla.


Cap d'aquests dos mots figura al DCVB.


S'escau, però, que tots dos van ser esmentats per les senyores Palmira Casademunt i Josepa Plans en l'entrevista que vam fer al poble d'Alpens, a l'alt Lluçanès, el dia 10 de febrer de l'any 2000.


Al substantiu parrabollada se li reconeixia, en general, el sentit de 'feina mal feta ', i més en particular el de 'tros de camp mal treballat'; aquestes accepcions es van poder confirmar així mateix als termes lluçanesos d'Oristà, Prats de Lluçanès i St. Martí de Sobremunt (entre els anys 1999 i 2000).


El mot parrabolla (amb o tancada) era usat, segons ens indicà la senyora Casademunt, per referir-se a una 'persona maldestra, inhàbil': "M'ho dic jo mateixa: sóc molt parrabolla".


Aquest darrer mot és citat pel Diccionari Aguiló, que el situa al Lluçanès i li reconeix solament el sentit de 'fressa, soroll'.  


Fotografies: Ajuntament d'Alpens.




El Puigdon i el Puigcornador






Agraïments: a Palmira Casademunt i Josepa Plans, i a Dani Montañà, que va fer de mitjancer.







9 comentaris:

Anònim ha dit...

Ben trobada! fins unaltre.

Francesc Puigcarbó ha dit...

Molt ben trobada aquesta "parrabolla" tot i que la paraula existeix en anglés, malgrat no he acabat d'escatir que vol dir. Si es que ens dones feina a fer i deures amb aquestes recuperacions de paraules oblidades.

Bon diumenge.

Carme Rosanas ha dit...

Si vas a Alpens
paraules aprens!

:)

M. Roser ha dit...

Aquesta no l'havia sentida mai, una altra expressió cap al sac de paraules que no hem d'oblidar...
M. Roser

Anònim ha dit...

Cal ser hàbils i esforçar-nos per tal de fer les coses bé...

Records des del far...

Joana ha dit...

Jo tampoc ho havia sentit mai!! En uns dies em pose al dia i vaig llegint tot el que aquestos darrers post m'he perdut!!!

Una gran abraçada a tothom. Us puc llegir!!!

Núria Pujolàs ha dit...

Jo també sóc parrabolla!...gràcies per ensenyar-nos mots tan r-bonics!

Jordi Dorca ha dit...

Gràcies anònima,
Sempre fent la ruta dels blogs!

Gràcies Francesc,
Ja treballes prou. Veig que tenim un punt en comú en el blog de les encertades "collonades".

Gràcies Carme,
Molt bo! L'has creada tu, oi?

Si vas a Alpens,
paraules aprens.

Gràcies Jordi,
Un parrabolla albirant el far.

Gràcies retrobadíssima Iris!
"Your always in our mind"
(no sé si ho he escrit bé: sóc un parrabolla)

Gràcies Núria,
Regràcies.
Me'n vaig cap a blog de les redesfingicions.


Recomanació: el llibre "Recull casolà", de Lluís Feliu i Pumarola, sobre el parlar de Llançà, extraordinari, divertidíssim.

Jordi Dorca ha dit...

Gràcies Roser,
Me'n vaig cap al blog més tendre de la xarxa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...